ییلاق کوه سنگر(رادار)

ییلاق کوه سنگر :

 كوه سنگر با ارتفاعي در حدود 2120 متر از سطح دريا مرتفع‌ترين كوه در منطقه ويلكيج و جنگل هاي فندقلو است كه در بالادست روستاي حور و سقزچي قرار گرفته است. كوه سنگر از موقعيتي استثنايي در منطقه جنگل‌هاي فندقلو برخوردار مي‌باشد چرا كه انتهايي‌ترين و جنوبي‌ترين نقطه جنگل‌هاي فندق‌لو به شمار مي‌رود و به لحاظ گردشگري و دامپروري داراي اهميت ويژه‌اي است. كوه سنگر سكونت گاه مردمان سخت كوش و مهمان نواز تالشي(كه در اين منطقه به نام گالش شناخته مي شوند.) است. موقعيت استثنايي و ارتفاع زياد كوه سنگر باعث شده كه قله آن بهترين نقطه براي احداث ايستگاه راديو تلويزيوني باشد در يك روز صاف و آفتابي از فراز قله اين كوه مي‌توان مناظرهاي بي‌نظيري از كوه‌هاي تالش، دريايي از ابر، صخره‌ها و دره‌هاي پوشيده از جنگل‌هاي استان گيلان و جنگل فندقلوي استان اردبيل، كوه سبلان، سد‌سقزچي اردبيل و دورنمائي از درياي خزر را مشاهده‌كرد(شكل 3).

lemir-kuhesangarlemir-irشکل3)- الف: نمايي كلي از منطقه كوه سنگر ب: دره پوشيده از ابرگوملي‌گون‌اي ابر ج: ايستگاه راديو تلويزیوني كوه سنگر  د: سكونت گاه مردم گالشي و دور نمايي از درياي خزر و طلوع خورشيد درسپيده دم.

ی شک یکی از زیباترین پدیده های طبیعی در ایران کوهستانها هستند ، که از دیرباز محل کوچ واطراق عشایر و طوایف بوده است از اینرو ییلاق نشینان لمیر نیز از سالهای بسیار قدیم تا به امروز به همین منوال 6 ماه اول سال را که هوای خنک کوهستان ، مراتع سبز و چشمه های پرآب و در شرایط بسیار خوب طبیعی در منطقه ییلاق کوه سنگر لمیر زندگی می کنند.

صبحگاهان با طلوع خورشید از شرق که دریا واقع است ، دریا زرین و طلایی شده و رنگ زیبایی به خود می گیرد و چوپانان با کوله های کوچ نان و پنیر و کشک و بعضا عسل دست رنج خود راهی مراتع و چمنزارها می شوند و گوسفندان و سگهای نگهبان را به دشت می برند. زنان ییلاق شیرهای تازه دوشیده شده صبح همان روز را برای وعده های غذایی اشان به دوغ،ماست ،کشک ،کره وپنیر تبدیل می کنند.

کودکان با اسباب بازی های دست ساز مادران وپدرانشان خود را به بیرون از منزل می زنند و در هوای پاک ییلاق بازیگوشی می کنند.

ییلاق کوه سنگر یکی از استراتژیکی ترین مناطق ارتباطی در ییلاق های تالش و استان اردبیل می باشد.

در این ییلاق دکل 90 متری(از شهرستان آستارا به وضوح دیده می شود) صدا و سیما وجود دارد که برنامه های تلویزیونی و رادیویی را در گیلان از تالش تا آستارا و در اردبیل ، اردبیل و نمین و شهرها و روستاهای نزدیک اردبیل و همچنین مناطق وسیعی از کشور جمهوری آذربایجان را تحت پوشش قرار می دهد.

همچنین وجود دکل مخابرات با فاصله 150 متر از دکل صداوسیما و با ارتفاع کمتر از آن به همان صورت مناطق زیادی را برای اهداف پدافندی و مخابراتی و تلفن پشتیبانی می کند.

این مکان ها قبل از انقلاب اسلامی به بهره برداری رسیده اند و با پیروزی انقلاب اسلامی امکانات جدیدتری در آن مکان قرار گرفت و ارتفاع دکل نیز افزایش یافت و ساختمان های مدرنی طراحی وساخته شدند.

چندین نفر مهندسین فعال که شبانه روز در سرمای زمستان کوهستان و تابش شدید نور آفتاب و گرمای طاقت فرسای تابستان صادقانه انجام وظیفه می کنند.

به طوری که اولین برف زمستان در ییلاق کوه سنگر به زمین می نشیند و اکثر روزهای زمستان منطقه برفی و خالی از ییلاق نشین است ارتفاع برف گاهی به 3 متر و در دره های عمیق با به وقوع پیوستن بهمن به 7 متر نیز می رسد.

غذا و سایر امکانات فنی و مهندسی این مکان با کامیون در 9 ماه اول سال و با هلیکوپتر در 3 ماه آخر سال تامین می شود..

IF

دره و صخره گوملي‌ گون‌اي: دره زيبا و شگف انگيز گوملي گون‌اي حاصل عملكرد يكي از شاخه هاي فرعي گسل نئور مي باشد. اين دره عميق و پرتگاه ايجاد شده به خوبي قدرت عملكرد گسل نئور را نشان مي دهد. دره قوملي‌گون‌اي در سمت راست ايستگاه راديو تلويزوني كوه سنگر قرار گرفته است و راه دسترسي به لمير در اين دره قرار گرفته است اين دره را مي توان نقطه ابتدايي رودخانه دائمي لمير دانست(شكل4).

lemir-kuhesangar2lemir-ir

یک نظر در “ییلاق کوه سنگر(رادار)

  • آوریل 29, 2018 در 1:58 ب.ظ
    پیوند یکتا

    اول از همه چیز بهتر است که به شما دست مریزاد بگویم جهت معرفی مناطق بکر آنایوردیم لمیر به دوستارا ن طبعیت .
    دوم از حنابعالی تقاظادارم عکس های از آداب و رسوم وحتی کلیپ های عروسی و جشن ها را بگذارید تا هموطنان عزیز با این خطه میهن مان آشنا بشوند متشکرم

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *